ALLGEMEIN

The future of Avgas: lead free? CO2 neutral? Listen to the new fliegermagazin podcast

Wann gibt es ein bleifreies Avgas? Droht ein Verbot von 100LL? Auf der AERO diskutierten darüber Experten – der Mitschnitt im Podcast.

Von Thomas Borchert
bleifreies Avgas G100UL
Mischen möglich: links das bernsteinfarbene G100UL, rechts blaues Avgas, in der Mitte der Mix - in frischem Grün! Bild: GAMI

When and how we will have a lead-free avgas in Europe, and whether CO2-neutral avgas is also possible – this was discussed at AERO 2023 by a panel consisting of Clemens Bollinger (Bollinger Aviation Fuels), Dr. Michael Erb (AOPA Germany), Stefan Ebert (EASA) and Tim Roehl (GAMI), chaired by fliegermagazin editor-in-chief Thomas Borchert. Listen to the recording of the panel discussion with the player below or in the fliegermagazin podcast wherever you get your podcasts. English language content starts at 1:54 minutes.

A little background

GAMI is the only company worldwide that has developed and approved an unleaded avgas. Their so-called G100UL is approved in the USA via a Supplemental Type Certificate (STC) for practically all avgas piston engines in fixed-wing aircraft. But when will lead-free avgas come to Europe? Is there a threat of a ban on leaded avgas? How much time do we have? And what about the next step, a CO2 neutral avgas? Learn more about G100 UL at https://www.g100ul.com/.

Über den Autor
Thomas Borchert

Thomas Borchert begann 1983 in Uetersen mit dem Segelfliegen. Es folgte eine Motorsegler-Lizenz und schließlich die PPL in den USA, die dann in Deutschland umgeschrieben wurde. 2006 kam die Instrumentenflugberechtigung hinzu. Der 1962 geborene Diplom-Physiker kam Anfang 2009 vom stern zum fliegermagazin. Er fliegt derzeit vor allem Chartermaschinen vom Typ Cirrus SR22T, am liebsten auf längeren Reisen und gerne auch in den USA.

Schlagwörter
  • AERO23
  • AOPA-Germany
  • Avgas
  • Avgas-Verfügbarkeit
  • bleifreies Benzin
  • GAMI
  • G100UL
  • EASA