The future of Avgas: lead free? CO2 neutral? Listen to the new fliegermagazin podcast
Wann gibt es ein bleifreies Avgas? Droht ein Verbot von 100LL? Auf der AERO diskutierten darüber Experten – der Mitschnitt im Podcast.
When and how we will have a lead-free avgas in Europe, and whether CO2-neutral avgas is also possible – this was discussed at AERO 2023 by a panel consisting of Clemens Bollinger (Bollinger Aviation Fuels), Dr. Michael Erb (AOPA Germany), Stefan Ebert (EASA) and Tim Roehl (GAMI), chaired by fliegermagazin editor-in-chief Thomas Borchert. Listen to the recording of the panel discussion with the player below or in the fliegermagazin podcast wherever you get your podcasts. English language content starts at 1:54 minutes.
A little background
GAMI is the only company worldwide that has developed and approved an unleaded avgas. Their so-called G100UL is approved in the USA via a Supplemental Type Certificate (STC) for practically all avgas piston engines in fixed-wing aircraft. But when will lead-free avgas come to Europe? Is there a threat of a ban on leaded avgas? How much time do we have? And what about the next step, a CO2 neutral avgas? Learn more about G100 UL at https://www.g100ul.com/.
Thomas Borchert begann 1983 in Uetersen mit dem Segelfliegen. Es folgte eine Motorsegler-Lizenz und schließlich die PPL in den USA, die dann in Deutschland umgeschrieben wurde. 2006 kam die Instrumentenflugberechtigung hinzu. Der 1962 geborene Diplom-Physiker kam Anfang 2009 vom stern zum fliegermagazin. Er fliegt derzeit vor allem Chartermaschinen vom Typ Cirrus SR22T, am liebsten auf längeren Reisen und gerne auch in den USA.
- AERO23
- AOPA-Germany
- Avgas
- Avgas-Verfügbarkeit
- bleifreies Benzin
- GAMI
- G100UL
- EASA